- RPG http://www.gruparpg.pun.pl/index.php - OFFtop http://www.gruparpg.pun.pl/viewforum.php?id=9 - Porady w sprawie prowadzenia kampanii mile widziane http://www.gruparpg.pun.pl/viewtopic.php?id=39 |
Tomek - 2015-11-03 17:14:38 |
Ok, zosta³em wyznaczony na mistrza gry w kampanii (nie)s³awnego szwedzkiego systemu ("Kultu") i mam ju¿ bazowy pomys³ na przygodê. I tutaj jest jeden problem. Bêdzie dwójka graczy. Mój kuzyn stworzy³ postaæ równie interesuj±c± jak kartka z kalendarza, graczka nr 2 ju¿ nieco lepsz±, wobec czego zdecydowa³em, ¿e g³ówny ciê¿ar przygody bêdzie skupiony na jej postaci. Tylko nie wiem, czy tego typu przygody nie sprawiaj±, ¿e jedna postaæ jest postrzegana jako faworyzowana przez MG. Czy w takim wypadku doradzacie mi zmieniæ nieco profil przygody, czy mo¿e raczej spróbowaæ i¶æ w swoj± stronê i jedynie staraæ siê, by kuzyn mia³ co robiæ i nie czu³ siê jako sidekick? |
Olek S - 2015-11-03 19:16:27 |
To bêdzie kampania - czyli planujesz kilkana¶cie sesji czy pojedynczy scenariusz, który rozegracie na 1 max 3 sesjach? Je¿eli planujesz d³ug± kampaniê to w ogóle nie bierzesz pod uwagê jakie postacie gracze stworz±. Po prostu wrzucasz ich w wir zdarzeñ i tak kierujesz przygod± aby w tych wydarzeniach brali udzia³. No i oczywi¶cie kluczowe momenty kampanii musisz mieæ zaplanowanie w (przynajmniej) kilku wariantach - w zale¿no¶ci od tego co gracze zrobi±. Wszystkiego i tak nie przewidzisz wiêc w zasadzie kampania to tylko szkic - jakby szkielet który wype³ni± gracze, ich poczynania i decyzja. Ty musisz mieæ my¶l przewodni±, poszczególne "kamienie milowe", rzeczy które na pewno siê zdarz± (ale jak pisa³em w kilku wariantach). Kampania wymusza pewna liniowo¶æ ale tylko na powiedzmy "poziomie globalnym" - np. wiesz, ¿e w pewnym jej etapie musi doj¶æ do wojny, bitwy etc. ale od graczy bêdzie zale¿eæ po której stronie stan±. Dlatego planowanie kampanii pod katem postaci - zw³aszcza jednej nie ma sensu. Tak¿e dlatego, ¿e pzred rozpoczêciem gry nie wiesz jak ta postaæ bêdzie odgrywana, czy gracz podzieli twoje zamierzenia, czy doceni to, ¿e jego postaæ gra g³ówn± rolê, czy mu siê to spodoba i czy sobie z tym ciê¿arem poradzi. Trochê to egoistyczne podej¶cie ale d³ug±, zw³aszcza epick± kampanie tworzysz dla siebie jako MG, a gracze maj± Ci pomóc j± wype³niæ, rozegraæ. Twoje rola to stworzenie takich warunków aby czerpali z tego radochê i ¶wietnie siê bawili. |
Tomek - 2015-11-03 20:45:41 |
Zapewne skoñczy siê na pojedynczej przygodzie, ale zobaczymy. |
Olek S - 2015-11-04 09:26:28 |
Je¿eli to scenariusz na jedn± sesj±, to pomys³, ¿e jeden gracz jest tylko wytworem wyobra¿ani drugiego jest zajebisty. |